Letter icoonFacebook-pictogramLinkedIn pictogramPictogram YouTube
HUESKER Synthetic BV
Kievitsven 108
5249 JK Rosmalen
Nederland
Fábia vertelt

Een "waterbalans"
zonder PET

Met ons EcoHabitos-project hebben we bewezen dat zelfs ingesleten gedragspatronen duurzaam kunnen worden veranderd - door overtuigingskracht, een aandachttrekkende campagne en elke afzonderlijke medewerker.

 

EcoHabitos laat zich enigszins losjes vertalen als "milieubewust gedrag". Eerst en vooral omvat dit het doordachte en intelligente gebruik van onze hulpbronnen. We vinden dat iedereen op dit gebied wat meer verantwoordelijkheid zou moeten tonen. Het vermijden van afval en het behoud van hulpbronnen begint immers op kleine schaal - in ons bedrijf met een plastic waterflesje.

Het probleem: 800 - zelfs halfvolle - plastic flessen per maand

Vers en gekoeld drinkwater is altijd gratis beschikbaar voor onze medewerkers en dat moet zo blijven. Tot nu toe werden de standaard PET-flessen van 550 ml echter met relatief weinig aarzeling uit de koelkast gehaald en vaak maar half opgedronken. Afvalproductie was het grootste probleem. Dit leidde tot een maandelijks verbruik van minstens 800 flessen en een kostprijs van 750 euro (R$ 4000,00). Daarbij kwam nog een grote hoeveelheid plastic afval, omdat er in Brazilië geen statiegeldsysteem is. Hoog tijd om te handelen - om verstandig te handelen. Want het is niet zo makkelijk om ingesleten gedragspatronen van de ene op de andere dag te veranderen. Daarom was het onze taak om al onze medewerkers bewust te maken van de noodzaak om verantwoord om te gaan met water en PET. We hebben veel voorlichting gegeven om dit te bereiken. We hebben de aandacht gevestigd op het afval, het geproduceerde plastic afval en de kosten voor het bedrijf. We hebben campagne gevoerd om begrip te kweken, en met succes.

Onze campagne: van waterdispensers tot T-shirts

De "Day of Change" werd gevierd als een kleine ceremonie in september 2019. We kwamen hiervoor allemaal samen en elke werknemer ontving zijn eigen drinkfles met zijn naam erop. We plaatsten dispensers van 20 liter met gekoeld, natuurlijk drinkwater op verschillende plaatsen, zodat de flessen op elk moment konden worden bijgevuld. De PET-fles had zijn langste tijd gehad en dat wilden we iedereen laten zien. Bijvoorbeeld op ons eigen tv-kanaal of in onze WhatsApp-groep. Gedurende een bepaalde periode werd EcoHabitos, ons campagnemotto, geïnstalleerd als achtergrondafbeelding op de computers en op vrijdag droegen we trots ons campagneshirt. Een aantal campagnes die ons gevoel van eenheid versterkten en dat tot op de dag van vandaag nog steeds doen. Niet in de laatste plaats omdat onze marketingafdeling geweldig werk leverde en regelmatig de resultaten van ons nieuwe "waterhuishouding" communiceerde.

 

 

Onze staat van dienst is indrukwekkend: Afval is met 60% verminderd en de kosten met 40%. Daar zijn we trots op, maar we gaan niet op onze lauweren rusten. Het volgende punt staat al op de agenda: papierverbruik.

De comfortzone overwinnen

Tijdens onze interne campagne hebben we ons één ding gerealiseerd: om gewoonten duurzaam te veranderen, moeten comfortzones worden overwonnen. Dit kan alleen werken als mensen worden overtuigd - in het belang van het milieu en de gemeenschap.

Groet Fábia

Fábia
Marketing