Letter icoonFacebook-pictogramLinkedIn pictogramPictogram YouTube
HUESKER Synthetic BV
Kievitsven 108
5249 JK Rosmalen
Nederland
Andreas vertelt

Asfaltwapening bewijst zijn waarde

Iedereen kent ze wel: Eindeloze bouwplaatsen, klepperende freesmachines en stratenmakers die het wegdek moeizaam vernieuwen. Je krijgt vaak de indruk dat het er steeds meer worden. En terecht: door de alsmaar toenemende mobiliteit worden onze wegen ook steeds zwaarder belast.

Onder invloed van verkeersbelasting, vorst/dooicycli en seizoensgebonden temperatuurschommelingen ontstaan reflectiescheuren in de rijbaan. Deze scheuren ontstaan enkele centimeters dieper in de asfaltonderlaag en lopen via de bindmiddellaag door naar het wegdek. Als er uiteindelijk water in het asfalt dringt op de beschadigde plaatsen, verslechtert de toestand snel.

Duurzaam asfaltherstel: less is more

Bij de rehabilitatie van een gescheurde weg kiezen opdrachtgevers helaas nog te vaak voor volledige rehabilitatie, ook al is het niet altijd nodig om het bindmiddel te vervangen. Zolang de draagkracht voldoende is, kan asfaltwapening direct op het gescheurde bindmiddel worden gelegd in plaats van het uit te frezen en te vervangen. Het wapeningsnet voorkomt dat bestaande scheuren in de deklaag doordringen door trekspanningen te absorberen en plaatselijke overbelasting van het asfalt te voorkomen. Een ecologisch en economisch verantwoord alternatief.

Nieuwe paden in plaats van platgetreden paden

Deskundigen luiden nu al de noodklok: de vraag naar zand en grind is zo dramatisch gestegen dat de voorraden op veel plaatsen uitgeput raken en nieuwe winningslocaties massale ingrepen in de natuurlijke omgeving zouden vereisen. Olie wordt steeds duurder en daardoor stijgt ook de prijs van bitumen en asfalt. De uitstoot van broeikasgassen versnelt de klimaatverandering en vernietigt onze bestaansmiddelen. Het is een feit: Er moeten nieuwe wegen worden ingeslagen. Daar zetten we ons voor in. Om ingesleten gedragspatronen te veranderen, hebben we niet alleen gegevens en feiten nodig, maar vooral overtuigend pr-werk; sterke verenigingen die pleiten voor duurzame asfaltrenovatie op basis van ervaring.

De weg naar succes

De Rosenstraße in Ochtrup leidt direct naar de grensovergang in Nederland en wordt daarom gekenmerkt door extreem hoog vrachtverkeer. Vanwege structurele schade in de vorm van scheuren in het netwerk werd de weg in 1996 over de hele breedte hersteld. Zowel de bindlaag als de funderingslaag vertoonden ook grote scheuren en verkeerden in zeer slechte staat. Vanwege financiële en tijdsredenen werd besloten om de twee lagen niet uit te frezen. Alleen de deklaag werd gefreesd. Onze HaTelit asfaltwapening werd vervolgens rechtstreeks op het bindmiddel gelegd. De resultaten zijn indrukwekkend:

Zelfs na meer dan 20 jaar is de weg in uitstekende staat. Een inspectie door TÜV Rheinland vond geen scheuren over de hele lengte van de weg. Onze wapeningsnetten hebben bewezen uitstekend te zijn - net zo goed als een volledige versterking, alleen veel goedkoper, sneller en duurzamer.

Geld, tijd en CO2 besparen

Het is de moeite waard om de mogelijke besparingen te bekijken: er wordt bespaard op de kosten voor het frezen van de bindlaag en op de kosten voor vernieuwing, installatie en verdichting. Aan de andere kant worden er kosten gemaakt voor de wapening en de installatie ervan. Alles bij elkaar is de directe kostenbesparing van de versterkte variant momenteel > 40%.

En de emissiebalans is ook positief: Meer dan 60% van de CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door de extreem hoge hoeveelheid energie die nodig is om het asfalt te produceren. Dankzij de PET-grids kunnen hier complete lagen asfalt worden uitgespaard. Een voorzichtige analyse van ons bouwproject alleen al resulteert in een CO2-besparing van 24,3 ton per kilometer gerenoveerde weg - ongeveer evenveel CO2 als 2 persoons huishouden per jaar produceert. Dit is exclusief het transport van bouwmaterialen, machines en arbeid.

Een ander aspect dat aanzienlijk bijdraagt aan de CO2-besparing is de verkorting van de bouwtijd. Dit betekent dat de weg eerder weer open kan, wat leidt tot minder files door wegwerkzaamheden. Dit is geen verwaarloosbare factor - in NRW wordt 50% van alle files veroorzaakt door wegwerkzaamheden.

De Rosenstrasse in Ochtrup is vandaag de dag nog steeds in perfecte staat. Het gebruik van PET-grids met bitumencoating heeft zichzelf bewezen als alternatieve rehabilitatiemaatregel - technisch, economisch en ecologisch. Over ecologie gesproken: om nog meer CO2 te besparen heeft HUESKER een ecoLine ontwikkeld - geogrids gemaakt van 100% gerecycled PET garen. Dit sluit de recyclingkringloop en spaart natuurlijke hulpbronnen.

Omdat we om het milieu geven

We zullen ons blijven inspannen om de technische, economische en ecologische voordelen van het gebruik van geosynthetics te presenteren aan aanbestedende diensten. In andere landen wordt bij aanbestedingen al rekening gehouden met factoren als milieuvriendelijkheid en CO2-besparing. We zijn ervan overtuigd dat deze aanpak op middellange termijn ook in Duitsland zal worden toegepast. Ons educatieve werk werpt nu al vruchten af: geogrids worden steeds meer erkend en vastgesteld door de relevante autoriteiten als een duurzame en economische bouwmethode. Alleen op deze manier kunnen de klimaatdoelstellingen van de EU verder worden bevorderd.

Meer informatie

Groet Andreas

Andreas
Business unit asfaltwapening